SmartMEDIX® je modulární informační systém pro zařízení v zdravotnické či sociální sféře. SmartMEDIX® nachází uplatnění v ambulancích, poliklinikách, specializovaných zařízeních, sociálních ústavech, léčebnách dlouhodobě nemocných.
SmartMEDIX® zahrnuje všechny běžné funkcionality zdravotnického systému jako vedení zdravotnické dokumentace, vystavování žádanek, receptů, posudků, hotovostních plateb, vykazování péče na zdravotní pojišťovny, objednávání apod. SmartMEDIX® navíc disponuje pokročilými funkcemi pro pořizování dokumentace prostřednictvím uživatelsky nebo dodavatelsky připravených formulářů.
Při vývoji systému byl kladen maximální důraz na účelnost, intuitivnost, přehlednost a optimalizaci množství zobrazovaných informací a ovládacích prvků pro jednotlivé uživatele dle zaměření a pracovního zařazení.
Dosavadní uživatelé systému SmartMEDIX všech věkových kategorií a různých úrovní praxe při práci s podobnými systémy potvrzují, že jim práce se systémem od počátku nečinila potíže.
Děláme věci jinak, proč ne?
SmartMEDIX® disponuje postranním informačním panelem (vizitkou), který může obsahovat desítky vybraných údajů aktivního pacienta. Údaje lze konfigurovat dle odbornosti, pracovního zařazení apod. V libovolném okamžiku a zobrazení tak má zdravotnický pracovník náhled na požadované údaje aktivního pacienta.
Většina žádanek a formulářů vychází ze svých tiskopisových předloh, které jsou mezi zdravotníky velmi zažité. Pro jednotlivé žádanky lze definovat šablony s předvyplněnými údaji. Pro jednotlivá textová pole lze uživatelsky nastavit výběrové seznamy, které pak činí pořizování žádanek velmi jednoduchým a efektivním.
Běžné denní záznamy, zprávy, posudky, reverzy a další položky dokumentace lze pořizovat pomocí předdefinovaných formulářů připomínajících internetové formuláře s využitím frází. Formuláře jsou uživatelsky nebo dodavatelsky konfigurovatelné a obsahují text a editační prvky jako zatržítka, výběrové seznamy, vícenásobné výběry a další. Tyto prvky vedou zdravotnické pracovníky k dodržování nastavených standardů při tvorbě dokumentace. Například právně závazné dokumenty jako reverzy apod. mohou mít části, které nelze upravovat. Formuláře dále obsahují datová pole, která lze automaticky před-vyplnit daty z karty pacienta.
Nové dokumenty lze tvořit buď na základě výběru údajů z dokumentace daného pacienta a/nebo výběrem předdefinované předlohy. Typickými dokumenty tvořenými tímto nástrojem jsou posudky, souhrnné zprávy, reverzy apod. Související dekurs pak obsahuje odkaz na daný dokument.
Grafický plánovací kalendář umožňuje zadávat variabilní délku objednávky. Pro vyhledání volného termínu lze použít zobrazení až za 28dnů.
V jednu chvíli lze mít otevřeno/pracovat více karet pacientů či jiných dokumentů. Přehled otevřených dokumentů s možností přepnutí se nachází na patní liště programu.
Jednotlivé položky dokumentace jako identifikace, anamnéza, dekurs atp. jsou seskupeny na kartách s přepínáním záložek po levé straně. Tím je pracovní prostředí lépe organizováno a je účelně omezen počet oken na pracovní ploše.
Přehledy jsou realizovány formou interaktivního tabulkového zobrazení s rozsáhlou možností filtrování. Systém rovněž obsahuje sledování nákladů na léčbu s možností porovnání s vybraným minulým obdobím.
Profily práv umožňují detailně konfigurovat přístup uživatelů k jednotlivým částem dokumentace
Data z libovolného tabulkového zobrazení lze jednoduše exportovat do většiny známých formátů případně prostřednictvím operace kopíruj a vlož přenést např. do MS Excel.
Systém umírněným způsobem využívá barvy pro zvýraznění a odlišení jednotlivých částí. V rámci snahy o dosažení maximální ergonomie lze využít nastavení větších fontů v aplikaci.
SmartMEDIX je založen na architektuře Client/Server umožňující práci mnoha uživatelů nad jednou databází. Systém podporuje databázové platformy Firebird(2.5.9 a vyšší) (zdarma) na MS Windows i Linuxu a Microsoft SQL Server (do 10GB bezplatně) na MS Windows. Podpora Microsoft SQL Server 2008R2 Service Pack 3 skončila 19.7.2019. Doporučujeme přejít na Microsoft SQL Server 2014 nebo vyšší. Pro běh SmartMEDIXu není mimo databáze vyžadována instalace doplňkových komponent.
Pro systém Linux není společností MEDAX Systems s.r.o. poskytována podpora. Klient si řeší instalaci, konfiguraci a případné technické problémy sám.
PC s více-jádrovým procesorem technologie HT minimálně 2GHz(ideálně aktuální generace i5 nebo Ryzen 5) a pamětí 8GB lépe více dle velikosti databáze a počtu uživatelů (pro databáze větší než 3GB doporučujeme 64bit operační systém a 16GB paměti).
PC s více-jádrovým procesorem minimálně 2GHz(ideálně aktuální generace i3 nebo Ryzen 3) a pamětí 4GB (doporučeno 8GB), prostředí s rozlišením 1280x800, lépe však více (prostředí je optimalizováno pro současné širokoúhlé panely), optimálně FullHD 1920x1080, síťová konektivita na databázový server.
Aktualizovaný operační systém Windows 10 nebo 11, nainstalovaná antivirová ochrana, funkční ochrana před útoky z internetu (firewall).
Instalace SmartMEDIXu probíhá prostřednictvím průvodce v několika typických krocích a je uživatelsky i časově velmi nenáročná.
Aktualizace systému je možná on-line s automatickou propagací na všechny stanice, kde je SmartMEDIX instalován. Systém automaticky on-line aktualizuje číselníky.
Vzhledem k aktualizacím systému, možnosti vzdálené pomoci a velmi účinnému zabezpečení současných PC před útoky z internetu je velmi účelné mít systém napojen na internet.